Wist u dat één op de dertien mensen regelmatig wakker wordt met hoofdpijn? Die hoofdpijn kan verschillende oorzaken hebben zoals stress of slaapgebrek. Maar het kan ook komen door het verkeerde hoofdkussen of doordat u verkeerd ligt.
In dit blogbericht vertellen we u waar u op kunt letten om niet meer wakker te worden met hoofdpijn.

Vrijwel iedereen wordt weleens wakker met hoofdpijn. Dat kan gebeuren. Maar wanneer u regelmatig wakker wordt met hoofdpijn, is het misschien goed om te onderzoeken waar die hoofdpijn vandaan komt. Voorkomen is beter dan genezen. En wakker worden met flinke hoofdpijn is een slechte start van de dag.

Ochtendhoofdpijn door de verkeerde slaaphouding

Iedereen heeft zijn of haar eigen favoriete slaaphouding. Dat is de houding hoe u het beste en het snelste in slaap valt. Een betere slaaphouding stimuleert de doorbloeding en geeft een optimaal ontspannen gevoel. Dat maakt dat u snel in slaap valt en zonder klachten opstaat. Vaak wisselt u gedurende de nacht een aantal keren van slaaphouding. Maakt u zich het liefste zo klein mogelijk in bed en slaapt u graag in de foetushouding? Deze houding vergroot de kans op rug- en nekklachten. Dit kan zicht uiten als hoofdpijn. Er ontstaat namelijk te veel druk op uw nek en ruggengraat, doordat die lichaamsdelen niet in dezelfde lijn liggen. Het kan helpen door een kussen tussen uw benen te leggen. Op die manier liggen uw heupen iets hoger en neemt de druk af. Ook op uw buik slapen vergroot de kans op hoofdpijn. Uw hoofd en nek liggen op een onnatuurlijke manier op uw hoofdkussen. Tegelijkertijd ligt uw in een ongemakkelijke kronkel.

Verkeerd hoofdkussen kan hoofdpijn veroorzaken

Hoe lang slaapt u al met hetzelfde hoofdkussen? Heeft u misschien zomaar een keer een hoofdkussen ergens gekocht zonder dat u eerst heeft ervaren dat dat kussen het beste bij u past? Een goed hoofdkussen is essentieel voor een goede nachtrust. Het hoofdkussen moet aansluiten bij uw lichaam en passen bij uw favoriete slaaphouding. Is uw hoofdkussen misschien de reden van uw ochtendhoofdpijn? Breng een bezoek aan onze 600m2 showroom en laat u informeren door onze adviseurs. Zij kijken graag mee met uw slaaphouding en adviseren welk hoofdkussen daarbij past.

Controleer het klimaat van uw slaapkamer

Het klimaat van uw slaapkamer kan ook de reden zijn van ochtendhoofdpijn. Het is belangrijk om goed te ventileren zodat u het vocht in uw slaapkamer kwijt raakt. Een vochtige omgeving is namelijk ideaal voor schimmels, bacteriën en huisstofmijt. Wanneer u hier gevoelig voor bent, kan een allergische reactie optreden dat tot uiting kan komen in hoofdpijn.

Het helpt om te luchten door de ramen open te zetten, maar u kunt er ook voor kiezen om door ventilatie de lucht in uw slaapkamer 24 uur per dag te verversen. U kunt hierbij denken aan luchtroosters in de ramen, deuren of muren. Ook kunt u kiezen voor mechanische ventilatie, zoals een elektrische ventilator of afzuigsysteem.

Wanneer de luchtvochtigheid te laag is, kunt u ook kiezen voor een luchtbevochtiger of humidifier. Deze verspreiden waterdamp door de ruimte. De luxere humidifiers hebben een hygrometer die zelf de luchtvochtigheid meet. Deze zorgt zelf voor de meest ideale situatie voor u. Toch kan ook een goedkopere variant zorgen voor een fijner klimaat.

Een groene kamerplant in uw slaapkamer zorgt voor extra zuurstof.  Daarnaast verhoogt een plant ook de vochtigheidsgraad, wat irritaties en luchtwegeninfecties kan voorkomen. Daarnaast is een groene kamerplant een rustpunt in uw kamer. Kies bijvoorbeeld voor Aloë vera, witte jasmijn, sanseveria, klimop, klimop of lavendel. Iedere plant uit dit rijtje heeft een rustgevende werking en een positieve invloed voor het klimaat in uw slaapkamer.

Is stress de veroorzaker van uw hoofdpijn?

Ervaart u stress? Dan kan het heel goed zijn dat u wakker wordt met hoofdpijn. Meestal gaat deze hoofdpijn ook nog eens gepaard met pijn aan de nek en schouders. Stress veroorzaakt dus niet alleen slaapproblemen. Mogelijk valt u later in slaap doordat u voor het slapengaan ligt te malen in uw bed. Probeer de oorzaak van uw stress helder te krijgen en aan te pakken bij de bron. Het kan ook helpen om voor het slapengaan te mediteren om tot rust te komen en negatieve gedachten opzij te zetten.

Oplossingen en tips om zonder hoofdpijn op te staan

Zoals u heeft kunnen lezen, kan opstaan met hoofdpijn verschillende oorzaken hebben. De oplossingen hebben we even voor u op een rijtje gezet.

Zorg voor:

  • Een goed matras
  • Passend hoofdkussen
  • Gezond slaapkamerklimaat
  • Voldoende drinken overdag
  • Beperkte inname van cafeïne en/of alcohol voor het slapen
  • Een standaard slaapritme
  • Stressvermindering
  • Geen schermen met blauw licht vlak voor het slapen gaan, zoals mobiele telefoon of televisie.

Wilt u graag zonder hoofdpijn wakker worden? Bent u op zoek naar professioneel advies om zo het beste matras en hoofdkussen te vinden? Bezoek onze 600m2 showroom in Barneveld en laat u adviseren.

Meer inspiratie