Om goed te slapen is het belangrijk dat de slaapkamer gezond is. Dit heeft ook een gunstige werking op uw eigen gezondheid. Er zijn een aantal factoren die van invloed zijn op de luchtkwaliteit en de gezondheid in de slaapkamer.
Wilt u ook een gezonde slaapkamer? In dit blogbericht vertellen wij waar u op moet letten.

Maak gebruik van ademende of natuurlijke materialen

Ten eerste is het belangrijk om gebruik te maken van ademende of natuurlijke materialen. In de slaapkamer of in bed is huisstofmijt een veelvoorkomend iets. Veel mensen ervaren een allergische reactie en schrijven dat toe aan andere factoren, maar in de meeste gevallen worden de klachten veroorzaakt door de huisstofmijt. Deze gedijt vooral in een warme en vochtige omgeving. Door ademende materialen toe te passen wordt de warmte goed verdeeld en kan het samen met het vocht goed weg. Hierdoor heeft de huisstofmijt geen geschikte leefomgeving.

Sla het dekbed open na het slapen

Wat ook helpt is na het slapen het dekbed open te slaan. Het is goed om dat niet direct te doen, maar na een kwartier wachten is dat een geschikt moment. Zo kan de eerste slaapwarmte weggaan en trekt het vocht niet meteen in het bed. Door het dekbed open te slaan wordt de ventilatie bevordert. Dit komt ten goede aan de hygiëne van het bed en zo kan het goed doorluchten.

Zorg voor goede ventilatie

Daarbij adviseren we om de deur ’s nachts op een kier te zetten of een raam open te zetten voor ventilatie. Het gaat er vooral om dat er voldoende frisse lucht of zuurstof in de ruimte blijft, terwijl u heerlijk slaapt. We herkennen het wel als we op een kleine kamer hebben geslapen, met meerdere personen, waarbij de ruimte afgesloten was dat het de volgende ochtend muf was. Hoe beter er geventileerd wordt hoe frisser de ruimte en hoe beter voor de gezondheid.

Een ander onderwerp wat ook meespeelt is het regelmatig verschonen van het bed. Sommige mensen doen dit wekelijks, anderen om de week of een keer per maand. Het is hierbij goed om te kijken naar de behoefte van de degene die in het bed slaapt. Iedereen verliest per nacht vocht en gemiddeld is dit 0,25 – 0,5 liter per persoon per nacht. Dit is ook meteen een reden om een goede molton en hoeslaken te hebben die dat vocht goed oppakken. Door een goede kwalitatieve molton en te gebruiken wordt het matras of de topper goed beschermt en hoeven alleen die verschoond te worden. Zo blijven de matras of topmatras ook langer mooi en de materialen binnenin beter bewaard.

Gebruik de juiste kleuren voor uw slaapkamer

Uiteindelijk valt er ook veel te halen in de uitstraling van de slaapkamer. Een onderschat punt is het juiste gebruik van kleuren. Sommige kleuren roepen positieve associaties op en anderen juist negatieve. Ook dit is persoonlijk en past wel of niet bij je karakter. Over het algemeen kan wel gesteld worden dat lichte kleuren, zandtinten bijvoorbeeld neutraal zijn en fris ogen. Zwart kan heel intiem zijn, maar heeft ook een bepaalde donkerte waar andere mensen juist minder positieve gevoelens van krijgen. Donkerblauw en groen zijn positieve en sterke kleuren die geassocieerd worden met energie en gezondheid.

Zet een groene kamerplant in de ruimte

Door een groene kamerplant toe te voegen aan de slaapkamer worden meteen twee voordelen behaald. Een positieve kleurassociaties en een verbetering van de luchtkwaliteit. Het is dan wel belangrijk om een plant te zoeken die CO2 omzet naar zuurstof.

Ten slotte is de juiste temperatuur op de slaapkamer erg belangrijk. Een lagere temperatuur heeft een positieve werking op de kwaliteit van slapen. Vaak ligt deze temperatuur gemiddeld tussen de 16-18 graden. Een kanttekening hierbij is dat dit niet voor iedereen opgaat, omdat iedereen andere behoeftes heeft. Toch is dit als lijn een goed streven, omdat de slaapkamer zo fris blijft en diepe slaap bevorderd wordt.

 

Meer inspiratie