ePrivacy and GPDR Cookie Consent by Cookie Consent De beste slaaphouding om klachten te voorkomen - Van Manen Slaapkamers
Openingstijden:
We zijn momenteel open.Vandaag 09:00 – 21:00
0342 405 353 - Bereikbaar

Iedereen heeft z’n favoriete slaaphouding. De één ligt het liefste op de rug, de ander is een zijslaper, maar ook buikslapers komen veel voor. Maar wat is de beste slaaphouding?

Beste slaaphouding voor een goede nachtrust

Een slechte slaaphouding kan zorgen voor nekklachten, rugpijn of schouderklachten. Maar ook kan het zorgen voor meer rimpels of een toename van snurken. Slaapt u slecht door? Wordt u wakker met rugklachten? Dat kan wijzen op een slechte slaaphouding, een oud matras en daarmee een toename in kuilvorming of een verkeerd bed of matras. Een goed matras ondersteunt en vormt zich namelijk naar het lichaam. 

Maar wat is de beste slaaphouding voor u? Het gaat erom in welke houding u het beste en snelste in slaap valt. Dat is voor iedereen anders. Een betere slaaphouding stimuleert de doorbloeding en geeft een optimaal ontspannen gevoel. Dat maakt dat je snel in slaap valt en zonder klachten opstaat.

Hoe ligt u in bed? Valt u het snelste in slaap wanneer u op uw zij ligt? Dan is dat uw favoriete slaaphouding. Zodra u in slaap valt, verandert u regelmatig van houding. Zeker wanneer u gestrest bent, slaapt u onrustiger en beweegt u meer. Wist u dat u ’s nachts gemiddeld twintig tot veertig keer van houding verandert? Juist daarom is het voor uw rug heel belangrijk dat u een goed bed en matras heeft voor een juiste ondersteuning.

Tips slaaphouding bij slapen op de zij

Beste slaaphouding is slapen op de rug

Over het algemeen kunnen we zeggen dat slapen op de rug de beste slaaphouding is. Op de rug slapen vermindert de druk tussen de wervelschijven en zorgt voor minder spanning in de spieren. Het lichaamsgewicht wordt goed verdeeld en over het grootste oppervlak verspreidt. Nadeel is wel dat er grotere kans is op snurken. De spieren zoals de huig en tong verslappen tijdens het slapen en wanneer u op de rug ligt, wordt de luchtweg deels geblokkeerd. Een dun hoofdkussen kan het snurken verminderen. Voordeel van op de rug slapen is dat er minder kans is op rimpels in het gezicht.

Betere slaaphouding bij liggen op de zij

Toch is op de rug slapen niet de favoriete slaaphouding in Nederland. Veruit de meeste mensen slapen op hun zij. Met een goed matras zal de ruggengraat nog steeds in een horizontale lijn liggen. Bij een zijligging is een goede ondersteuning van de lenden erg belangrijk. Er worden meer drukpunten ervaren op heup en schouder, dan is een traagschuim matras de beste optie. Traagschuim werkt namelijk drukverlagend.

Ook een goed hoofdkussen dat de nekwervels ondersteunt is belangrijk om nekklachten te voorkomen. Een prettige en goede houding is liggen op de zij met het bovenste been gestrekt en het onderste gebogen. Dit zorgt voor een rechte onderrug.

Tips slaaphouding liggen op de zij
Op de buik slapen is slechte slaaphouding

Slapen op de buik is een  slechte slaaphouding

Een slechte slaaphouding is slapen op de buik, dit veroorzaak namelijk extra druk op de onderrug en op de nek. De spanning kan echter wat verminderen doordat u één been optrekt.

Om goed te kunnen ademen, moet uw hoofd namelijk naar één kant gedraaid worden. Die houding is niet goed voor de nek. Heeft u lichamelijke klachten, dan kunt u het beste een andere slaaphouding aannemen. De beste slaaphouding bij nekklachten en de beste slaaphouding bij lage rugpijn is namelijk slapen op de rug. Bent u een buikslaper en is uw matras te zacht of verouderd? Dan kan er kuilvorming ontstaan dat als gevolg heeft dat u slaapt met holle rug en lage rugklachten krijgt. Onze adviseur in de showroom geeft u graag advies welke matras het beste bij uw favoriete slaaphouding past.

Tips slaaphouding bij slapen op de buik

Kunt u niet slapen zonder de buikhouding? Gebruik onderstaande tips bij slaaphouding op uw buik.

  • Gebruik geen of een speciaal kussen voor buikslapers
  • Leg een klein kussentje onder uw bekken
  • Trek uw knie hoog aan de kant waar uw hoofd naartoe ligt
  • Kies voor een steviger matras

Wat is de beste slaaphouding voor u?

Wat is voor u de beste slaaphouding? En past uw huidige matras en bed bij die houding? Wordt u wakker met pijn in uw lichaam? Dat kan zijn door een slechte slaaphouding, maar ook door een verouderd matras of bed. Kom proefliggen in onze showroom en test onze bedden en boxsprings, om zo de matras en het bed te kiezen dat past bij uw slaaphouding. Onze slaapadviseurs geven hierin advies en kijken samen met u naar de beste oplossing. Zo wordt u weer uitgerust wakker.

Matras dat past bij uw slaaphouding